ohodnotit

Donšajni

Další název:
Sukničkáři
Rok:
2013
Délka:
105 minut
Premiéra v ČR:
26.9.2013
„O vášni k životu, hudbě a k ženám.“
Popis / Obsah / Info k filmu Donšajni
Místní svůdce a operní režisér Vítek začíná zkoušet Mozartova Dona Giovanniho. Aby měl úspěch, pozve pro chystané představení z Ameriky slavného operního pěvce Jakuba, který v tomto divadle kdysi začínal. Teď je z něj starší muž se spoustou zdravotních problémů, ale ženy se mu nepřestaly líbit. Jakub začne se souborem zkoušet a zdá se, že představení bude mít velký úspěch. V té době Vítkovi kdosi ukradne auto a to použije při bankovní loupeži. Tu překazí učitelka zpěvu Markéta. Vítek zjistí, že je bývalou láskou Jakuba a že s ním má dceru. Postará se o to, aby se znovu setkali?

Zdroj: Nova


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Donšajni
PŘEHLED NOMINACÍ na Českého lva 2014:
NEJLEPŠÍ ZVUK - Radim Hladík jr.
Donšajni - 1 nominace


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Donšajni
Listuju v novém čísle časopisu, který vydává Jonáš-klub, sdružující přátele divadla Semafor. V tomto skromném časopise mě zaujala recenze Ivana Kotta sepsaná k poslednímu filmu Jiřího Menzela. Ivan Kott píše:
Humor, místy trochu crazy, krásné operní árie, trocha nostalgie a také lehký vhled do současných problémů české kultury - to je stručná charakteristika nového filmu Jiřího Menzela, nazvaného DONŠAJNI, laskavě parodujícího notorické lamače ženských srdcí.
Kdybych chtěl nyní napsat recenzi na tento film, tak nemůžu. Napsal bych totiž to samé co Ivan Kott a on by mi vyčinil, že od něho opisuju.
Kott se dále pozastavuje nad slovy, která hlásají různí recenzenti, hodnotící Menzelův film: odpad, filmařská impotence, kanalizace, tupé troškovské dialogy, nepříjemné herectví paní Šafránkové
Takové výrazy jsou nejspíš opsány z kritik, ve kterých se brojilo proti třídnímu nepříteli a úpadkovým formalistickým filmům v létech díky Bohu minulých. Dovedu si představit recenzi, kterou napíše kultivovaný člověk, jemuž se film nelíbil. Vytkne věcně nedostatky, ale nesníží se k urážkám, útokům a podobným podlostem, které do seriozní kritiky nepatří. Si myslím. Protože ví, že tím by v očích slušných lidí deklasoval sám sebe.
Marta Bystrovová napsala jednou v Lidových novinách na adresu Semaforu, že toto divadlo je víc věcí citu než rozumu. Ó, jak se strefila! Jen bych si dovolil doplnit, že každé umění je věcí víc citu než rozumu. Ale cit je v dnešní době poněkud na ústupu, což dokazuje otrlost oněch kritiků, kteří by nedokázali natočit film, zatímco Jiří Menzel by dokázal sypat z rukávu recenze, které by díky jeho smyslu pro humor a díky jeho inteligenci a praxi, byly rozhodně čtivější, slušnější a věřím, že i fundovanější a spravedlivější než věty těch, co se rozepsali o jeho filmu. Ostatně - postavme jejich práce vedle díla, které za svůj život vytvořil Jiří Menzel, a poměřujme. A tady je právě jádro Goetheova pudla. Dodávat si pocit vlastní velikosti tím, že počnu snižovat toho, na něhož nedosáhnu, to je přece známý způsob, jak lze zalichotit vlastnímu sebevědomí.
Jděte se na Donšajny podívat a vychutnejte si jejich humor, místy crazy, krásné operní árie, trochu nostalgie a také lehký vhled do současných problémů české kultury. A už jsem to opsal! Promiň Ivane.

Jiří Suchý
www.semanovice.cz


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Donšajni
Operní soubor na malém městě se rozhodne uvést Mozartova Dona Giovanniho. Pohled do zákulisí příprav odhalí svět opery zbavený pozlátka. Příběh o lásce a zklamání, o hudbě a vášnivém milování a o lidech, kteří žijí svůj život opeře navzdory.
Bontonfilm


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Donšajni
Režisér Jiří Menzel získal proslulost úspěšnými adaptacemi literárních děl, zejména z pera Bohumila Hrabala. Ve svém pozdním opusu, smutné hudební komedii Donšajni, se však spolehl sám na sebe a napsal si též námět a scénář. – Protagonistou a zároveň vypravěčem i komentátorem je operní režisér Vítek, který o sobě tvrdí, že má více než operu rád zpěvačky. Oprávněně jej provází pověst notorického sukničkáře, k níž se hrdě hlásí. Pracuje v oblastním divadle, kde právě chystá Mozartovu operu Don Giovanni. Do role komtura obsadí starého pěvce Jakuba Vágnera, který po srpnu 1968 emigroval do Ameriky a do Čech se teď vrátil jen díky přátelství s ním. Vítek se seznámí se svéráznou dámou Markétkou Pivoňkovou, která se kvůli svému smyslu pro spravedlnost dostává často do malérů; řeší je ovšem s osobitým nadhledem a grácií. Vyjde najevo, že Markétka měla před mnoha lety poměr s Jakubem, který ji však tehdy nechal být, a že s ním má dceru Adélku. Ta naletěla podobnému donchuánovi a porodila dceru Barborku, jež si z Irska přivezla rovněž dceru, Terezku. Vágner, který býval stejným sukničkářem jako jeho přítel, se zpočátku nechce k Markétce znát (a ona k němu), než se však mohou znovu sblížit, stárnoucí pěvec při premiéře zemře. – Zdánlivě rozkošatělý děj sleduje kromě této zápletky ještě Vítkovu erotickou přelétavost s početným sborem zpěvaček a Markétčiny dobrodružné eskapády (včetně jejího impulzivního zásahu do bankovní loupeže). Kromě toho přijde na řadu i moralizování na téma současnosti (nevšímavost obce k chátrání staré divadelní budovy, přeměna jiného tamního divadla na kasino apod.). Značná část vyprávění se odehrává během zkoušek, jež se místy prolínají s vystoupením v kostýmech. Objevují se tu i krátké retrospektivy z minulosti nebo se zobrazují Vítkovy komentáře (např. když vzpomíná na karamboly, jež měl kvůli svým avantýrám, nebo když se v rychlém sestřihu předvádějí různé „avantgardní“ inscenace Dona Giovanniho). Humor je často dost toporný (gagy s Vítkovým předklonem po rupnutí v zádech) a proklamovaný sex se mdle redukuje na občasnou ženskou nahotu. V projevu Jana Hartla cítíme režisérovu přítomnost, právě tak jako v některých textech nebo situacích (tvůrce sám v posledním dvacetiletí pracoval zejména na divadelních scénách). Filmu schází esprit, který zvolená látka vyžaduje, a také lehká elegance, jíž se vyznačuje většina Menzelových děl. Navzdory filmařově snaze vznikla sotva průměrná, značně staromilská a nevzrušivá podívaná, v níž má naštěstí své výrazné místo krásná hudba starých mistrů. Naše kritika dílo přijala se značným odsudkem. O to více překvapili členové České filmové a televizní akademie, kteří je vyslali jako českého kandidáta nominace na Oscara za cizojazyčný film (poté co americká Akademie odmítla Hořící keř).
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2013/12


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

56.2 % (105)
7   - curil
6   - hvezdyn
9   - martin.stu
6   - petrusmev
1   - T2
3   - beneva
3   - Snura
7   - New
2   - melakara
4   - MildaX
7   - CyberMageF
3   - Kycky
5   - Máša13
2   - wena
2   - Ferry76
5   - kudrna6
8   - svecpetr
8   - tomka2000
1   - gorous
3   - thefj

TV Program

ČT1 - Hovory H z Paláce K

14:00 - 14:40

14 minut již uběhlo
26 minut zbývá do konce

ČT2 - Výlet na Západ

13:15 - 14:15

59 minut již uběhlo
1 minut zbývá do konce

NOVA - Mentalista (2008) [TV seriál]

14:05 - 15:00

9 minut již uběhlo
46 minut zbývá do konce

Prima - Jake a Tlusťoch (1987) [TV ser...

13:25 - 14:30

49 minut již uběhlo
16 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 161742
Osobností: 655379
Fotografií: 622678
Plakátů: 299212
Obsahů a biografií: 148493

Poslední komentáře

Blade Runner 2 (2017)

Nepokaženo

Blade Runner 2
Ano zde jsme čekali asi něco   trochu jiného , ale napojení   na jedničku a v jádru vše   bylo ok . Nic světoborného a   asi bych to viděl raději o více >

Autor: Buckmister | Hodnocení: 5 / 10

Kabinet Dr. Honzáka (2020) [TV p...

Kabinet Dr. Honzáka
Vrchol kavárenského   zoufalství. Pan Honzák   rozhodně není renesančním   mužem, jak se zřejmě sám   domnívá; je nepochybně eso   ve svém více >

Autor: pohledvenkova | Hodnocení: 1 / 10

Život je krásný (1997)

Život je krásný
Téma druhé světové války   mě odjakživa fascinovalo.   Existuje mnoho filmů   explicitně popisující   hrůzy tohoto období. Ať už   jde o více >

Autor: radekl | Hodnocení: 10 / 10

Prázdniny v Římě (1953)

biják jak má být

Prázdniny v Římě
Žádná "Manuela" resp.   přeslazená komedie, ale   romantickej biják jak má   být. Audrey Hepburn a   Gregory Peck - nejslavnější   setkání více >

Autor: radekl | Hodnocení: 10 / 10

Poklad na Stříbrném jezeře (1962...

Klasika

Poklad na Stříbrném jezeře
Idilická vesternovka, která   i přes omezené možnosti   produkce, po vzoru Karla Maye,   vytvořila celým generacím   diváků velice   více >

Autor: radekl | Hodnocení: 9 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení

Copyright © 2003-2020, HyperMedia, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Load: 0.031/0.017