Marie Tomášová

Povolání:
Národnost:
Věk:
91
Narození:
18.4. 1929, Dobrovice u Mladé Boleslavi, Československo
 

 
Životopis (biografie) / Informace:
Jedna z předních českých divadelních hereček Marie Tomášová pochází z Dobrovic u Mladé Boleslavi. Její rodiče sice byli prostých poměrů, ale měli blízký vztah k umění, zvláště k literatuře a hudbě a svou dceru vedli ke vzdělání v oblasti kultury. Marie Tomášová tak od dětství četla českou a ruskou klasiku, hrála na klavír, věnovala se zpěvu a svůj mluvený projev zdokonalovala častou veřejnou recitací. Za války nebyla přijata na gymnázium, začala studovat až po válce a po maturitě se přihlásila na DAMU, kde absolvovala studium herectví (1952), ještě za studií hostovala v Národním divadle (Višňový sad).

Svá první angažmá strávila Marie Tomášová mimo Prahu, hrála v Horáckém divadle v Jihlavě (1952-1953) a Krajském oblastním divadle v Plzni (1953-1955). Její zajímavý lyrický dívčí herecký projev však brzy zaujal i pražské režiséry a v roce 1955 se stala členkou činohry Národního divadla. Na naší první scéně hrála deset let a ztvárnila zde řadu významných rolí v převážně klasickém repertoáru domácích i zahraničních autorů, zaujala v představeních Racek, Tvrdohlavá žena, Strakonický dudák, výrazně se uplatnila v několika Shakespearových hrách (Večer tříkrálový, Hamlet, Král Lear, Romeo a Julie, Sen noci svatojánské), nevyhýbala se ale ani moderně. V této době již spolupracovala se svým manželem Otomarem Krejčou (*1921), který byl v Národním divadle režisérem a šéfem činohry, častým partnerem na jevišti byl pro Tomášovou Jan Tříska.

V polovině 60. let Krejča nenalezl dostatek uplatnění a pochopení u vedení Národního divadla, načež v roce 1965 založil vlastní Divadlo Za branou, kam jej téhož roku následovala i Marie Tomášová (v Národním divadle si vzala neplacenou dovolenou a ze zaměstnaneckého svazku byla propuštěna v roce 1969). Na scéně Divadla Za branou excelovala Tomášová především pod režijním vedením svého manžela a její herecké výkony byly ozdobou tehdejšího českého divadelnictví. Své umění dala do služeb převážně kladných hrdinek, emočně složitých, vesměs poctivých a čestných, jejímu herectví dominoval kultivovaný mluvený projev. Na scéně Divadla Za branou hrála poprvé v Topolově hře Kočka na kolejích, pak se znovu uplatnila v ruské klasice (Tři sestry, Ivanov, Racek), v několika představeních dokázala i schopnost komediální polohy (Provaz o jednom konci).

V průběhu padesátých let se Marie Tomášová zařadila také mezi přední herečky mladé generace ve filmu. Hned její filmový debut jí přinesl titulní roli, ovšem ve snímku diskutabilních kvalit – hrála hlavní hrdinku ve filmovém přepisu Olbrachtova románu ANNA PROLETÁŘKA (1952). Podobné postavy uvědomělých dívek z prostých poměrů provázely i její další filmy z té doby, ať už se jednalo o husitskou trilogii Otakara Vávry nebo o filmové adaptace divadelních her (STRAKONICKÝ DUDÁK, 1955; ZÁŘIJOVÉ NOCI, 1957). Výraznou úlohu služky Hanky dostala v dramatu MORÁLKA PANÍ DULSKÉ (1957), následovalo několik rolí ve filmech ze současnosti, drama TAKOVÁ LÁSKA (1959) jí vyneslo ocenění za nejlepší herečku roku 1959 v divácké anketě.

Do doby šedesátých let spadá její další velká role ve filmu ZELENÉ OBZORY (1962), kde hrála vesnickou učitelku rozhodující se mezi dvěma muži. Následovalo několik dalších, tentokrát již menších úloh, v roce 1967 se pak její filmová dráha na dlouhou dobu uzavřela. Hrála v kriminálním dramatu ČTYŘI V KRUHU (1967), téhož roku dabovala Karlu Chadimovou v legendárním Vláčilově filmu MARKÉTA LAZAROVÁ (1967). Oproti filmu byla práce Marie Tomášové pro televizi poměrně málo početná.

Doba normalizace byla pro Marii Tomášovou těžkým obdobím; Divadlo Za branou bylo v roce 1972 zlikvidováno a většina jeho protagonistů našla jen obtížně nové uplatnění. Týkalo se to zvláště hlavní hvězdy zrušené scény. Marie Tomášová dostala administrativní zákaz činnosti, v letech 1972-1989 byla zaměstnána v Supraphonu a své umění mohla prezentovat jen v rámci recitačních pásem Lyry Pragensis. Za dlouhá léta na ni čekala také jen jedna filmová role, a to jen minimální (ředitelka dětského domova ve filmu POSLEDNÍ VLAK, 1982).

Rok 1989 spolu s obnovením demokracie v Československu přinesl obnovení činnosti Marie Tomášové. Zatímco film jí nabídl jen nevelkou roli tety Emy v pohádkové komedii ČARODĚJKY Z PŘEDMĚSTÍ (1990), stěžejní pro ni bylo oživení Divadla Za branou. Přestože divadelní kultura byla u nás počátkem 90. let v útlumu, velkolepý návrat Marie Tomášové v obnoveném představení Višňový sad byl jednou ze zásadních událostí na jevištích té doby. Své vyzrálé herectví pak prezentovala v dalších úspěšných hrách (Dialogy karmelitek, Nemožný člověk). V roce 1992 bylo Divadlo Za branou znovu uzavřeno a Marie Tomášová se od té doby stáhla víceméně do ústraní. Zatím naposledy jsme ji mohli vidět v roli babičky v televizním filmu JISTOTA (2000).

V roce 1999 obdržela Marie Tomášová čestné občanství Mladé Boleslavi, s níž jsou spojeny její začátky, satisfakcí pro ni pak byla především Cena Thálie za celoživotní mistrovství na jevišti, kterou získala v roce 2009 při příležitosti svých osmdesátých narozenin.

Autor: argenson

Životopis (biografie) / Informace:
Marie Tomášová, nar. 1929 stála před kamerou už ve třiadvaceti letech, ještě jako studentka DAMU. Nejvíce nám, divákům, utkvěla v paměti tato křehká herečka ve filmech z 50.let - nešťastná Dorotka, věrně stojící za svým Švandou (Strakonický dudák), nádherná nevěsta Johanka (v husitských velkofilmech Jan Hus, Jan Žižka), ale i Anna proletářka ve stejnojmenném filmu, poplatném té době. Charakterově vyzrálejší postavy vytvořila teprve v dnes už pozapomenutých Zářijových nocích a Váhavém střelci. Jedním z vrcholů uměleckého snažení M. Tomášové byly její básnické duety s Janem Třískou na prknech Národního divadla.

A to už začínala bouřlivá 60. léta a tehdy se ve vyhrocené situaci mladá herečka postavila na stranu režiséra Otomara Krejčího a společně s několika dalšími kolegy získali vlastní novou scénu-Divadlo za branou, kde působili až do jejího násilného zavření v r. 1972.

O 10 let dříve ztvárnila ve filmu Zelené obzory zajímavou úlohu vesnické učitelky-tehdy se po jejím boku objevila začínající Jana Brejchová, pozdější velká hvězda českého filmu. M.Tomášová se s přibývajícími lety přehrála do dramatičtějších úloh - Doktor a běsi, Čtyři v kruhu, První láska -a nastala doba normalizace. Pro tuto mimořádně nadanou herečku to znamenalo zákaz činnosti, svůj talent uplatňovala Tomášová už jen v přednesu veršů slavných básníků v LYRA PRAGENSIS, ale to pouze pro úzký okruh milovníků poezie. Teprve po r.1989 se vrátila do obnoveného Divadla za branou a její zatím poslední rolí byla postava babičky z filmu Jistota (2000).

Autor: Angelika2808

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 

TV Program

ČT1 - Události (1993) [TV pořad]

19:00 - 19:56

8 minut již uběhlo
48 minut zbývá do konce

ČT2 - Co Čech, to chovatel: Hop a sk...

18:55 - 19:10

13 minut již uběhlo
2 minut zbývá do konce

NOVA - Ulice (2005) [TV seriál]

18:25 - 19:30

43 minut již uběhlo
22 minut zbývá do konce

Prima - HLAVNÍ ZPRÁVY

18:55 - 19:40

13 minut již uběhlo
32 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 168516
Osobností: 665311
Fotografií: 661090
Plakátů: 317592
Obsahů a biografií: 155350
foto

Komerční sdělení

Seznam DVD

Potřebujete si udělat pořádek ve filmech? Tak právě pro Vás je tu tento program.

foto

Filmová škola

Staňte se hercem, herečkou.

foto

Poslední komentáře

Družina černého pera (1973)

Družina černého pera
Svým provedením je tohle   určitě dobrý film a je to   zajímavé i jako ilustrace   doby minulé ale jako dětský   film je to podle mě moc   více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10

Zlatý kompas (2007)

Zlatý kompas
Extrémně nesympatická   hrdinka a její mluvící   zvíře luští znaky v   kompasu...ve zlatém kompasu.   Mezitím se gestapácká   stanice snaží více >

Autor: Rastaman33 | Hodnocení: 1 / 10

Terč policajt (1990)

Terč policajt
Italsko-americký thriller,   který jsem vyhledal kvůli   režisérovi Umberto Lenzimu.   Mírné zklamání, nejlepší   režisérovy doby minuly.   více >

Autor: curil | Hodnocení: 5 / 10

Kočár pro princeznu (1984) [TV f...

Kočár pro princeznu
Další z patlanin o někom,   kdo je nějak postižený.   Nesnáším tyhle filmy, a   proto ani tento ničím není   výjimka. Absolutně nezaujal.   více >

Autor: Pitryx | Hodnocení: 1 / 10

Pianista (2002)

Pianista
Roman Polanski je bez ohledu   na svoje lidské (ne)kvality   mimořádný režisér a   tenhle film patří určitě k   jeho nejlepším. Opravdu   více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 9 / 10

Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Marie Tomášová

Tomášová Marie

Naposled navštívené:
Marie Tomášová

Tomášová Marie

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení