Recenze: Vedlejší účinky

Vydáno dne 04.04.2013 (25151 přečtení)
Od režiséra Dannyho parťáků a Traffic – nadvlády gangů přichází další film s velkými ambicemi, malým rozpočtem a rozporuplným výsledkem.
V jednom manhattanském bytě bydlí dva mladí lidé – Emily (Rooney Mara) a Martin (Channing Tatum). Ten nedlouho poté, co se vzali, musel do vězení kvůli zdánlivé maličkosti, která se dost možná dala řešit jinak. Pro Emily, která mezitím potratila, to rozhodně není snadné období. A když to napálí autem do zdi, přichází na scénu pan Banks, aby jí pomohl. Žena vypadá, že je toho na ni opravdu hodně, a tak se pan Banks rozhodne, že jí dá k vyzkoušení novou piluli, ktará by jí měla pomoci, přičemž je placený za to, že jí bude doporučovat. Jenže, zřejmě je to tak, že právě ona způsobuje jakési vedlejší efekty, které mohou být ještě nepředvídatelnější, než by se dalo čekat. Anebo má snad na její chování vliv i něco jiného?

Režisér Steven Soderbergh sice už nějakou dobu neustále prohlašuje, že začne malovat obrazy, ale vždycky mu to nějak nedá a pustí se do natáčení dalšího filmu. Už několik let se jedná o víceméně skromnější projekty, které pochopitelně mohou jen velmi obtížně dosáhnout až takového věhlasu, jako třeba jeho (nejen podle mého názoru) vrcholná a už zmiňovaná díla Traffic – Nadvláda gangů a Dannyho parťáci (myšleno pouze první část). Občas mi tak trochu připadá, že ta novější si Soderbergh točí jen tak pro sebe a je mu v podstatě jedno, co na to kritici i diváci. Prostě osloví ty, se kterými už spolupracoval, přičemž někteří staří známí (viz Catherine Zeta-Jones) mu s největší pravděpodobností zahrají jen za pár šupů.

A pak z toho vznikne takovýto počin, který být debutem, jistě by se objevil v hlavní na nějakém prestižním festivalu, například Sundance nebo v Torontu. Tam by možná zaujal a následně zamířil do širší distribuce. A možná by nezaujal, a to i přes účast slavných herců a hereček. Nicméně Soderbergh nic takového řešit nemusel, protože jeho jméno je ve filmovém světěm pojem a navíc jej podpořil známý producent Lorenzo di Bonaventura. Vzhledem k v předchozím odstavci již uvedenému asi nepřekvapí, že si režisér i tentokrát stoupl přímo za kameru, tradičně pod pseudonymem Peter Andrews. V tomto případě ovšem jako by extrémně naexponoval světlo, procházející skrz okna. Jestli tím sledoval nějaký záměr, jakože patrně ano, tak se tento minul účinkem. A na rozdíl kupříkladu od druhého dílu biografie o Che Guevarovi, si jako kameraman nepočíná zdaleka tak suverénně, protože z visuálního hlediska jsou Vedlejší účinky naprosto nezajímavé.

U hereckých výkonů je to už lepší. Výborná byla sázka na Rooney Maru do hlavní role. Ztvárnění takto nevyrovnané postavy by si rozhodně nahlas říkalo o prestižní ocenění, kdyby byl ovšem trochu jinak vystavěn scénář, jelikož konkrétně v závěru filmu vyvolává otázky a pochyby. Ale co se dvou klíčových bodů (plotpointů) týče, jsou opravdu velmi nepředvídatelné a přinutí vás začít děj znovu pozorně sledovat. Jude Law se ani nepřiblížil ke svému výkonu v Anně Karenině, ale za to může do značné míry fakt, že při psaní jeho postavy si scenárista Scott Z. Burns vybral několik matnějších chvilek, protože třeba konkrétně linka zahrnující jeho přítelkyni a jejího syna se jistojistě dala vyřešit efektivněji a originálněji. Ovšem velkým lákadlem může být to, že Catherine Zetu-Jones jste v takovéto úloze zřejmě ještě neviděli. Proto by asi filmu bylo bývalo prospělo, kdyby měla více prostoru.

Vedlejší účinky jsou filmem, ve kterém najdeme pár vynikajících scenáristických nápadů (které režisér podpořil trefným obsazením), ale jejich autor je nedokázal lépe zužitkovat v následujících dějových událostech. Významnou roli nepochybně sehrálo to, že chtěl, aby se úvodní a závěrečný záběr podobaly, ale přesto byly jiné. Tento pokus je určitě chvályhodný, neboť něco takového se nevidí často. Ale stejně, dopracovat se k tomu se nepochybně dalo důmyslnější cestou. Film ovšem i tak přinutí k zamyšlení nad několika věcmi, mezi nimiž nechybí ani americké zákony.

Recenze: Světla velkoměsta

Navážeme na knihu Když Chaplin potkal Buriana a přiblížíme si film, který začal vznikat ještě za němé éry,... celý článek