Recenze: Sils Maria

Vydáno dne 16.05.2020 (338 přečtení)
Po sci-fi dramatu High Life si dáme ještě jeden počin s Juliette Binoche. Tenkrát ovšem z docela jiného soudku.

Tempem a rytmem Sils Maria trochu připomene tvorbu Yorgose Lathimose (Humr), ale vlastně nemá daleko ani k dílům Bradyho Korbeta (Vox Lux), přičemž asi nebude úplně náhoda, že si tady zahrál režiséra, který chce nabídnout hlavní hrdince roli ve své připravované abstraktní „mimočasové“ sci-fi. Mimo jiné to znamená, že projekt Sils Maria nelze jednoznačně doporučit ke zhlédnutí ani skalním příznivcům a příznivkyním Chloe Grace Moretz a Kristen Stewart. Ačkoli druhou jmenovanou jsme už mohli vidět v nejrůznějších projektech, tak jako Juliette Binoche, která neumí zahrát špatně.

Právě vztah dvou posledních zmíněných tvoří velice podstatnou součást tohoto filmu. Skoro bych si troufnul tvrdit, že nejpodstatnější, protože jsou počiny, které by bez zvučných jmen v obsazení zůstaly – byť možná nespravedlivě – zcela na okraji zájmu. Juliette ztvárňuje superslavnou herečku-čtyřicátnici Marii Endersovou, které se nabídky hrnou tolik, že si může vybírat. Může za prací cestovat různě po světě, takže se může třeba objevit v nových X-Menech. Může otevřít obchodní centrum v Nanjingu nebo dělat reklamu na sluneční brýle, která poběží jen v Latinské Americe (což je ale v době internetu složité uhlídat). Může fotit s Annie Lebowitz, může nosit róbu od Chanela a může si zahrát v krvavém španělském hororu s vlkodlaky (což jí nepochopitelně není dost dobré).

Kristen se pak představuje jako její asistentka Val, která má na starosti v podstatě všechny záležitosti týkající se Mariina pracovního života. Samozřejmě si může dovolit říct jí věci, které by se nikdo jiný říct neodvážil. A současně jí v švýcarských Alpách pomáhá s přípravou na další roli, která má pro ni zásadní význam. Mezi oběma je větší věkový rozdíl, takže ta starší nemá takový přehled o „bulvárním“ dění v současném showbyznysu, a taky má kupříkladu na daný film často velice jiné názory, které dokáže zformovat do jasných, hlubokomyslnějších myšlenek. Maria se jí za to často směje, což Val těžce nese. Přesto není pochyb, že ty dvě prostě patří k sobě, třebaže závěrečná patnáctiminutovka tímto tvrzením nepatrně otřese.

Celý film je rozdělený na tři části – první, druhou a epilog. První a epilog se odehrávají „v civilizaci“, zatímco druhou strávíme v horách, kde se kromě těch dvou nikdo jiný nevyskytuje. Budou společně dělat čtené zkoušky některých scén z té divadelní hry, takže by nemělo překvapit, že ji potom neuvidíme (viz také Nine). Ze hry, kterou její autor Wilhelm napsal právě na tomto místě a pojmenoval ji Malojský had podle blízkého přírodního úkazu. Ze hry, která před dvaceti rokama odstartovala Mariinu hvězdnou kariéru a teď si má zahrát v jejím remaku. Ze hry, která – alespoň to tak delší dobu vypadá – by klidně mohla být do značné míry zároveň příběhem Marie a Val, byť v opačném gardu.

O čem vypráví? Jedná se o příběh dvou lesbiček, mezi kterými je větší věkový rozdíl, přičemž ta mladší (Sigrid) pracuje pro tu druhou (Helenu). Zamilovanost a vášeň zapříčiní, že Sigrid Helenu dovede k sebevraždě. Maria tenkrát hrála Sigrid, zatímco teď má ztvárnit Helenu, což pro ni není snadné. Asi by bývalo bylo lepší, kdyby autor stihnul dopsat pokračování, ve kterém by si mohla zahrát znovu Sigrid. Role starší z obou žen ji totiž činí docela problémy, složitěji si k ní nachází vztah a hůře chápe její počínání. Máme pádný důvod se domnívat, že i Val je do Marie zamilovaná. Veškeré její vztahy kolikrát ztroskotají ještě předtím, než se jakkoli pohnou z místa. Třebaže je práce asistentky filmové hvězdy náročná, dá se skloubit s osobním životem. Jenže Val se v přítomnosti Marie evidentně cítí dobře.

A pak přichází Jo-Ann, která je vycházející hvězdičkou, jíž se ovšem nevyhýbají skandály. Taková Lindsay Lohan. Ačkoli ta spíše neunesla nenadálou slávu a pronásledování paparazzi, zatímco Jo-Ann skandály spíše sama vyhledává svou mladickou nerozvážností, byť se při schůzce (na kterou si musíme počkat) s Marií a Val snaží být milá, ba až vlezlá. Teď rozjíždí další kontroverzní vztah, který může, ale nemusí chystané hře pomoct. Zatím hrála prakticky pouze v superhrdinském filmu á la X-Men. Marie o této roli své mladé kolegyně prohlásí, že se jedná o hloupou postavu. Val podotkne, jestli je to proto, že se příběh odehrává na vesmírné lodi a Maria přikývne. To je docela vtipné s ohledem na High Life, který Juliette Binoche natočila čtyři roky poté. Ale …

Sils Maria je film, který vypráví o divadelní hře, takže není překvapení, že by nemělo být nic složitého jej eventuálně adaptovat pro divadelní prkna, ač kamera při té horské části do značné míry povyšuje okolní krajinu na další postavu. (Četné zatmívačky by se přece v pohodě daly nahradit prostým zatažením opony.) Vlastně jakýkoli odklon od té konverzačky znamená vítané zpestření. Třeba ten němý film s německými mezititulky, jaký se soustředí na Malojský průsmyk. Bohužel se jedná o vcelku prostý výrazový prostředek, tedy nic ve stylu metafory zrození dítěte a hvězdné mloviny v High Life nebo stvoření světa v Malickově famózním Stromu života. Sils Maria může občas působit zdlouhavě, ale za zhlédnutí určitě stojí. Právě také díky tomu, že patří k těm filmům, jaké nabízejí různé možnosti interpretace.

Recenze: Kanáři

Na online platformě Aerovod je k vidění i tenhle rumunský počin, který se však z větší části... celý článek

Load: 0.085/0.077