NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Recenze: Žaluji!

Vydáno dne 27.09.2020 (454 přečtení)
Roman Polanski nezahálí a bezmála šedesát roků po natočení svého debutu dál točí filmy. Kvalitní filmy.

Tvorba tohoto režiséra rozhodně zasluhuje uznání (a ne, že ne) a vůbec nevadí, že se častokrát zabývá podobnými tématy. Vzhledem k jeho životním zkušenostem je vždycky dokáže podat poutavým způsobem. Bývalo by mohlo být docela zajímavé, jak by to dopadlo, kdyby se pustil do žánrově zcela odlišné podívané typu fantasy nebo sci-fi, ačkoliv je fakt, že i v jejich rámci se objevují motivy, jaké by mu měly být blízké. Za sedmaosmdesát roků toho zažil dost. Zároveň vyvrací názor Quentina Tarantina (v této souvislosti vzpomeňme na Tenkrát v Hollywoodu), že i ti nejpřednější režiséři už nedokázali v pokročilejším věku natočit kvalitní biják.

Během uplynulé dekády si vystačil i s komornějšími příběhy typu Bůh masakru nebo Venuše v kožichu. Tentokrát nás vezme na cestu zpět na konec 19. století, aby se zabýval tématem křivého obvinění a nespravedlivého odsouzení. S tím má sám bohaté zkušenosti - jednak díky bestiální vraždě jeho těhotné manželky Sharon Tate (tehdejším šokovaným a lehce pomateným tiskem byl označován za jednoho z možných viníků), jednak později si zase užil soudů a domácího vězení v souvislosti se znásilněním tehdy nezletité Samanthy Geimer).

Také mladý židovský kapitán Alfred Dreyfus byl v 90. letech předminulého století na základě nepřesvědčivých důkazů nespravedlivě odsouzen k doživotnímu pobytu na nechvalně proslulém Ďáblově ostrově. Pakliže jste viděli Motýlka, určitě moc dobře víte, o čem je řeč. Nicméně v Žaluji! na tomto odlehlém místě strávíme s Dreyfusem (Louis Garrel) pouze zlomeček času. Více nás totiž bude zajímat pevninské počínání Georgese Picquarta (Jean Dujardin), jenž se snaží prokázat jeho nevinu, čímž si ve složité době sám zadělává na problémy.

Režisér stále nezapře, že je velice schopným vypravěčem, ačkoli Žaluji! uvádí poměrně nepřehlednou expozici, resp. všechny události a jednoty místa, času a děje do sebe začnou zapadat a začnou dávat smysl až zhruba někdy v polovině stopáže, která přesahuje dvě hodiny. Z tohoto důvodu se určitě vyplatí si něco málo o Dreyfusově aféře přečíst. Druhá polovina filmu ovšem díky tomu, že nevíme, jak to s tímto kapitánem dopadlo, nepostrádá napětí, tudíž zařazení do kolonky thrilleru jest rozhodně na místě.

Současně se pochopitelně jedná o detektivku (do nekonečna nám je předkládán jistý údajně klíčkový dopis) a tím pádem se dočkáme i přelíčení. Při sledování tohoto počinu strávíme více než polovinu času v interiérech. Přesto je téměř z každého záběru znát, jak náročné muselo být natáčení z hlediska výpravy. Natočit kvalitní dobovku s přesně zachycenou atmosférou není snadné, ale Romanu Polanskimu (který mimochodem opět obsadil svou manželku Emmanuelle Seigner, přestože její role jest trochu nad plán) se to už poněkolikáté povedlo. Robert Harris, autor románové předlohy a scénáře, který s režisérem předtím spolupracoval na Muži bez stínu, navíc zapátral v archivech, tudíž nám předkládá historicky věrohodné události, které naznačují, že už před 130 rokama se děly věci, jaké známe i v současnosti.

Žaluji! je film, který si svůj název půjčuje z dopisu spisovatele Emila Zoly, který v rozhořčení nad situací kolem Dreyfuse napsal a který uveřejnily noviny L'Aurore. Netřeba nijak zvlášť upozorňovat, že za něj byl rovněž popotahován. Takže tento film ve finále nepochybně bude srozumitelný všude na světě, neboť uvádí de facto už mnohokrát viděný příběh a mnohokrát opakovaná témata, která však, bohužel, vzhledem k lidské povaze budou s největší pravděpodobností aktuální ještě v roce 802 701. Žaluji! v této souvislosti přidává tu nadstavbu, že se uzavírá touto Picquartovou a Dreyfusovou konfrontací.

Speciál

Speciál: O knize Rozmarná léta

Minulý měsíc bohužel odešel Jiří Menzel. Sedm roků zpátky, u příležitosti svých pětasedmdesátin,... celý článek